Spausdinti

Čia pateikiu savo RC lėktuvų sąrašą:

1. Stevitos žemasparnis putinukas

Truputėlį pasimokius skraidyti simuliatoriumi draugas davė pavaldyti savo Stevitos žemasparnį putinuką. Kaip ir reikėjo tikėtis pirmo skrydžio metu pavyko padaryti „morką“ aišku kaltas buvo lėktuvas :-), pabandžius staigiai pakelti į pilotavimo aukštumas susilenkė ore sparnas (tuo metu putinukų sparnai buvo labai prastai sustiprinti), bet kadangi kablys buvo prarytas, perpirkau tą putinuką, suremontavau ir su juo pradėjau savo piloto karjerą. Lėktuvas tikrai geras pradedantiesiems, skraido gražiai, atleidžia daug klaidų, didesnės avarijos atveju galima sutaisyti medžiagomis iš statybinių medžiagų parduotuvės.

2. Savadarbis putinukas pagal balzinio lėktuvėlio brėžinius

Galutinai pasibaigus putinuko galiojimo laikui reikėjo kažko skraidymams, todėl susiradus kažką panašaus į Stevitos putinuko brėžinius pasidariau lėktuvėlį, aptraukiau reklamine plėvele, toliau paprastos „putinukinės“ technologijos. Deja skrido jis labai trumpai ir nepasakyčiau, kad gerai - pakilimas buvo labai gražus, bet pabandžius padaryti posūkį jis pasidarė nevaldomas ir nukrito ant planetos. Keli sekantys skrydžiai jokių puikių savybių neatskleidė ir jis buvo sukultas pirmąją jo gyvenimo dieną.

3. Savadarbis aukštasparnis putinukas

Po nesėkmingo pirmo savadarbio lėktuvo atėjo eilė padaryti kažką su nuostabiomis skrydžio charakteristikomis. Todėl ilgai nedelsiant sukūriau aukštasparnį putinuką su nuostabiai fantastišku apvaliu liemeniu, liemuo buvo padarytas pagal slaptą ir patentuotą technologiją iš lubų plokščių deprono, jį susukant į vamzdelį. Lėktuvas skraidė tikrai gerai, sklandė taip pat labai neblogai, su juo atskraidyta nemažai laiko, bet jo mirties faktų nebeprisimenu.

4. Savadarbis „Alula“ tipo deproninis sklandytuvėlis

Įgavus patirties dirbti su lubų depronu ir tingėdamas daryt lėktuvą nutariau pagaminti sklandytuvą, internete radau „Alula“ sklandytuvo matmenis ir pagal juos pasidariau sklandytuvėlį. Sklandyti bandžiau mėtydamas nuo Ignalinos žiemos sporto centro kalnų, priklausomai nuo vėjo krypties lipdavau į vieną ar kitą Žaliojo ežero pusėje esantį kalną. Kadangi vėjas visada (kaip gi kitaip) staiga pasikeisdavo netinkama kryptimi, kažko įspūdingo pasiekta nebuvo, didžiausias pasiekimas - išsilaikymas ore ~3 minutes.

 5. Balzinis Yak-54

 Kadangi po ranka pasitaikė kiniškas Yak-54 lėktuvas, nutariau patapti „balzistu“. Palyginus su kitais buvusiais lėktuvais šis atrodė labai įspūdingai, todėl ilgą laiką bijojau jį kelti į orą. Pirmam skrydžiui nuvažiavau netgi į netoliese esantį aerodromą, deja pirmas skrydis buvo švelniai tariant ne koks, nors žemėje viksi vairai puikiai veikė, tik pakilus lėktuvas prarado ryšį ir visu greičiu tiesiai nosimi tėškėsi į žeme. Sutrupėjo visas fiuzeliažas iki pat kabinos pabaigos, laimei užteko proto susirinti visus šipuliukus į kuriuos paskui žiūrėdamas nutariau jį atstatyti, kaip išaiškėjo medinį lėktuvą suklijavus jis skirtingai nei putinis patampa tokiu pat kaip buvo prieš tai. Po trijų dienų restauracijos darbų lėktuvas vėl buvo pasiruošęs skristi, šį kartą laimei patikrinau ryšį jis vėl buvo puikus, bet po 10 metrų dingo, skrodimas parodė, kad imtuvo antena (tada dar naudojau 35MHz valdyma su ilgaaa antena) nutrūkusi prie pat imtuvo nors plastikinis šarvas sveikas. Sutaisus anteną šis lėktuvas matė ir šilto ir šalto buvo ne kartą laužomas motorėmas, šasi tvirtinimas, kabojo ant aukštos įtampos laidų, degė ore motorėmas (užsidegus greičio reguliatoriui), bet iki šiol jį skaitau geriausiu savo turėtu lėktuvu.

6. Stevita žemasparnis putinukas vėl

Išleidus Yak'ą į pensiją mano rankose atsirado vėl, Stevitos žemasparnis, kur į vėl paveldėjau iš to pačio žmogaus (forumuose geriau žinomo, kaip Valdas 666) ir tokiu pačiu būdu - sudaužymo ir paskesnio sutaisymo. Daugiau apie jį kažko įdomesnio nepasakysiu, modelis geras ir skraido gerai.

7. Savadarbis Blohm und Voss

Šį lėktuvą gaminau susilažinęs su draugu, kas padarys geresnį lėktuvą, pagamintas jis buvo per dvi savaites (na ne iki galo bet iki skraidomo lygio). Skrydžio savybių atskleisti negaliu, nes bandymas skristi nepavyko - dėl gilaus sniego modeliui nebuvo kaip įsibėgėti, pabandžius leisti iš rankos trūko sparnas, kuris buvo putplastinis ir aptrauktas agroplėvele su epoksidine derva, neatlaikė agroplėvelė, ją naudojau, nes girdėjau kad ją galima naudoti, kaip stiklo pluošto pakaitalą, kas išaiškėjo yra visiška nesąmonė ir ji neturi jokio stiprumo, todėl niekam nesiūlau kartoti šitos mano klaidos. Dabar jis kabo „Aitech“ parduotuvėje Ignalinoje.

8. Albatros D.III

Pažiūrėjęs filmą „Raudonasis baronas“ nutariau pasigaminti WWI biplaną, kadangi Fokker DR.I jau užknisęs visus, mano žvilgsnis krito į Albatros D.III (nes D.IV fiuzeliažas apvalus ir sunkiau padaromas), radau labai RC reikmėm tinkamą ryškią dažymo schemą ir pradėjau gaminti, gamybos technologija - truputis balzos ir daug lubų deprono. Modelį dariau 2 savaites, tada mečiau keliems mėnesiams po to dar savaitę pabaiginėjau. Modelis gavosi gana lengvas ~800 gr. ir tikrai tvirtas, nes pirmas skrydis buvo labai vėjuotą dieną ir nusileidimas veikiau buvo kontroliuojama avarija o ne nusileidimas, bet lėktuvas buvo visiškai nepažeistas, koks jis kabo po šiai dienai mano namuose. Tiesa prieš skrydi tako pridėti švino į nosį kažkur ~100gr, dėl prastos centruotės. Skraidė Albatrosas gražiai, bet kažko daugiau nedarė, iš biplano tikėjausi labai lėto skridimo, bet to deja nebuvo, bet už tai ore žiūrėjosi puikiai.

 9. Savadarbis skraidantis sparnas skirtas FPV

Į Lietuvą atsiritus FPV bangai nutariau pasigaminti FPV lėktuvą panašesnį į karinius bepiločius lėktuvus, nei į visų pamėgtas „Šarkas“. Iš kinijos užsakiau video perdavimo įrangą ir puoliau gaminti lėktuvo pagal man jau pažystamą technologiją iš lubų deprono dengto reklamine plėvele. Pagaminus ir paskaičiavus su visokiais internete rastais svorio centro kalkuliatoriais išaiškėjo, jog pataisyt svorio centrą gali tik 2 automodeliniai 2 celių LiPo akumuliatoriai 5Ah talpos, todėl prisiminiau iš mokyklos laikų sverto teoriją ir pagaminau kiek įmanoma ilgesnį atsvarą ant nosies su poveržlėmis vietoj svorio, kad nereikėtų tris kart daugiau plytų dėti į patį fiuzeliažą. Dėja lėktuvas neskrido, paskui išaiškėjo jog aš bandydamas imituoti skraidančio sparno tipo lėktuvam reikalingą sparno susukimą elevonus atlenkiau ne į viršų, o į apačią, todėl pačią pirmą bandymų dieną visas šis groži bus sukultas, po to dar bandžiau daryti dar kelis fiuzeliažus ir galiausiai jungti abu sparnus be fiuzeliažo, bet kadangi tuo metu dar apie elevonų atlenkimą į ne tą pusę buvau neišaiškinęs visi jie skraidė blogai, labai blogai arba neskraidė iš viso. dabar šis modelis kabo Ignalinos aviamodelistų būrelio patalpose.

10. Savadarbis skraidantis sparnas siaurasparnis

Kadangi prieš tai buvę du modeliai buvo skraidančio sparno tipo, nutariau, kad trečias kartas nemeluos. Bet aš klydau, neskraidė ir šis. Mano pusbrolis net pradėjo šaipytis, kad mano visi skraidantys sparnai neskraido, kuriam laikui teko pamiršti skraidančio sparno tipo lėktuvus.

11. Multiplex EasyStar

 Pavargus nuo visų neskraidančių skraidymo aparatų nutariau nueiti patikrintu keliu - nusipirkti lengviausiai skraidantį gamyklinį lėktuvą ir perdaryti jį FPV reikmėms (nes visa įranga jau seniausiai buvo gauta). Pasirinkimas krito į viso pasaulio pradedančiųjų mėgiamą Multiplex EasyStar, jį gavus padariau eleronus (be jų neįsivaizduoju kaip galima skraidyti), prailginau motorėmą , kad tilptų 8"-9" sraigtai, nudažiau juodai (kad visi bijotų) ir į orą. Bet jis kažkodėl skrido prastai, matyt dėl mano modifikuoto motorėmo, nors paskui jį trumpinau, bandžiau įvairus variklio pasukimo kampus, niekas nepadėdavo, lėktuvą baisiai nešdavo į kairę, nors sklandė kuo puikiausiai. Spjovęs į prastą valdymą prikišau FPV įrangos ir padariau su juo nemažai FPV skrydžių tiesa netolimų iki ~600m, bet FPV pradžia įvyko. Gavus OSD įrangą ją sumontavau šiame lėktuve, bet su ja lėktuvėlio svoris pasiekė 1100g. ir vos pavyko pakelti į orą, įsitikinus, kad OSD veikia, vakare visas lėktuvas buvo išardytas ir išmestas. 

12. Savadarbis mikro Su-31

Pabandžius FPV norėjosi kažko paprasto todėl per porą vakarų pasigaminau Su-31 mažyli (500 mm sparnų mosto). Visas lėktuvo svoris su standartinio dydžio imtuvu buvo 101 gr. bet skraidė kažkaip prastokai, todėl labai jo ir nekankinau, dabar jis padžiautas Ignalinos aviamodelistų būrelyje.

13. Svadarbis bandomasis Go-229 tipo sklandytuvas

Išaiškėjus, kad vienas pažįstamas turi įsigijęs pjovimo lazeriu stakles nutariau, kad reikia gamintis balzinį Go-229 skraidančio sparno tipo lėktuvą. Kad kalnas balzos nenueitų šuniui po uodega nutariau patikrinti ar RC modelis be vertikalių plokštumų iš viso gali skristi ir tuo tikslu pasigaminau panašų depronini sklandytuvėlį. Sklandė jis neblogai, su draugu jį šaudėm iš gumos su kilpa. Praėjus keliems mėnesiams į šį sklandytuvėlį taip pat eksperimento vedinas įdėjau elektrinį (55mm) feną. Pirmas skrydis parodė kad gerai jis skrenda tik tiesiai, bandant daryti posūkį krisdavo kaip lapas vėjyje, todėl pagaminau vertikalų stabilizatorių, kurio dėka jis skraidė visai neblogai, tiek su 610mAh, tiek su 1800mAh talpos akumuliatoriais, taip įrodydamas kokia efektyvi yra skraidančio sparno tipo lėktuvo schema. 

14. Savadarbis skraidančio sparno (vėl) tipo „sodo“ lėktuvėlis

Kadangi pagaliau pavyko sėkmingai pakelti savadarbį skraidančio sparno tipo lėktuvą nutariau padaryti mažyti lėktuvuką skirtą skraidyti sode vakare, kai nėra vėjo, bet vėl gi vertikalių plokštumų nebuvimas davė savo - skraidė lėktuvėlis iki pirmo posūko, todėl iš kartono iškirpau ir sparnų galuose pritvirtinau izoliacija du stabilizatorius, tokioje formoje jis skraidė virš sodo visai neblogai bet dingus iš regėjimo lauko buvo sukultas į obelį, nors ne labai nukentėjo bet tingėjau jį atstatinėti.

15. Savadarbis aukštasparnis „sodo“ lėktuvėlis

Kažkaip nepalikusi mano galvos „sodo“ lėktuvėlių mintis privertė pagaminti tradicinės schemos lėktuvėlį, kuris skraidė neblogai, tol kol nepamėginau jo paskraidinti per smarkoką vėją, kuris tėškį jį į kaimynų daržinės stogą.

16. Hobbyking Target Drone

Gavus šį lėktuvą nustebau kokia maža yra jo dėžė, bet svarbu ne dėžė, o lėktuvas. Lėktuvas pagamintas neblogai, korpusas iš stiklo pluošto, aišku kiniškai nevienodo storio, sparnai - putplastis dengtas balza. Didelių nesąmonių nebuvo išskyrus tai, kad nepavyko variklio įmontuoti į fiuzeliažo vidų, nes ten buvo labai daug prilaistyta dervos. Konstrukcija lėktuvo nėra labai gera, nes vietos viduje nedaug, tiksliau jos kaip ir yra, bet priėjimas prastas, neįsivaizduoju kaip ten reiktų sukaišioti FPV įrangą. Prieš darant pirmą skrydį internete sklandė nuomonės, kad šitas lėktuvas skraidyt negali ir jokių priešingo dalyko patvirtinančių įrodymų dar nebuvo, teko patapti vienu iš pirmųjų bandytojų. Skrido lėktuvas neblogai, bet labai greitai, kadangi man reikėjo lėto FPV lėktuvo šis atgulė atgal į savo dėžę ir laukia kito šeimininko (jei domina prašom kreiptis).

17. Henschel Hs P.75 proporcijų eksperimentinis savadarbis putinukas

Kažkuriuo momentu pagalvojau, kad nesu turėjęs nei vieno anties tipo lėktuvo, tai supratęs pašokau iš siaubo ir nubėgau daryti. Prototipu pasirinkau Henschel Hs P.75 lėktuvą jį smarkiaisupaprastinant, bet paliekant proporcijas, tiesa aukščio vairas buvo padidintas dvigubai, nes originale jis kažkoks jau labai per mažas pasirodė. Lėktuvas gavosi mano sodo lėktuvėlių dydžio - 50 cm mosto. Primas skraidymas parodė, kad ši schema skraido ir visai neblogai, tiesa aukščio vairo nors ir žymiai didesnio, nei originale vos vos užtenka. Kiti skrydžiai pamodifikavus svorio centrą buvo dar geresni, kaip sakoma eksperimentas pavyko, schema tikrai tinkama naudojimui, kaip ir turi būti anties tipo lėktuvas į jokį suktuką nebuvo patekęs, todėl buvo nutarta daryti didesnį anties tipo lėktuvą, kas sėkmingai buvo pradėta bet kažkuriuo momentu užšaldyta, bet jis tikrai bus pagamintas ir aprašytas šičia.

18. Skywalker Falcon

Po nepateisinusio mano lūkesčių Target Drone lėktuvo nusprendžiau, kad man labai reikia kažkokio FPV lėktuvo, bet pigaus ir gero, taip aišku nebūna, bet kaip tik Hobby King'e, kaip tyčia atsirado keletas Skywalker lėktuvų, taigi nedelsiau ir nupirkau Falcon'ą. Falcon'as atvyko be jokių įbrėžimų nesudaužytoje nedidelio dydžio kartoninėje dėžėje, lėktuvas pagamintas labai neblogai iš tvirto EPP plastiko, kuris kaip parodė laikas yra tikrai atsparus negražiam naudojimui. Pirmas skrydis parodė, kad lėktuvas labai gerai tiek skrenda tiek sklendžia, tiesa neišvengiau žioplos klaidos - iki galo nepatikrinęs paleidau ir tik ore išaiškėjo kad elevonai reversuoti, todėl teko leistis valdant atvirkščiai, ko pasekoj iš poros metrų lėktuvas tėškėsi nosimi į žemę, laimei nieko jam neatsitiko tik kažkiek nosis pasidarė panaši į M. Schumacherio, bet namie tai buvo pataisyta verdančio vandens pagalba, pasirodo internete žmonės nemelavo ir naudojant verdantį vandenį jį pilant ar sukniažintų dalių, jos atgauna savo formą. Tolimesni skrydžiai buvo labai sėkmingi ir po jų nutarta prisiminti seniai bandytą FPV įrangą, aišku Falconas nėra tikras FPV lėktuvas bet pavyko sukišti visą mano turimą FPV įrangą ir su ja skraido Falconas tikrai šimtą kartų geriau nei mano turėtas EasyStar'as. Tiesa vieno skrydžio metu už 600-700 m nuo išskrydimo taško prasidėjo neramumai Bronkse ir lėktuvas buvo pamestas, rastas buvo tik kitą dieną, laimei visa įranga nors ir apsnigta veikė gerai išskyrus kamerą (ją sukniažino skrendantis akumuliatorius) ir aišku numirusį LiPo akumuliatorių. Lėktuvą iš pradžių norėjau nurašyti ir pirkti naują (kas skubotai ir buvo padaryta), bet pažiūrėjus į lūženas per porą valandų pavyko viską atstatyti iki labai gero lygio, tiesa kabina, kadangi buvo nesurnkti visi jos gabalai buvo padaryta nauja. Šis lėktuvas sėkmingai naudojamas ir dabar FPV ir kitų eksperimentų tikslais, bet jau atvyko vietoj jo užsakytas kitas lėktuvas...

19. Skywalker X-5

Taigi, kaip supratote tas skubotai užsakytas lėktuvas vietoj Falcon'o ir yra šis X-5 (nemaišykite su BMW X5 :-)). Lėktuvas šiuo metu ruošiamas skrydžiams, taip pat laukiama iš Kinijos atvykstanti FPV rašanti kamera. Išduosiu paslaptį, yra pas mane ir didesnis X-5 brolis kuris jau kaip ir surinktas, bet apie jį vėliau, kai sudėsiu įrangą ir apskraidysiu.